Utstyr som varmer til Ukraina.

Publisert av Bjørn Tollefsrud den 25.02.23. Oppdatert 16.04.24.

Det var stor giverglede blant befolkningen i Gausdal, Ringebu og Øyer da Lionsklubbene i de tre kommunene og bygdekvinnelagene og sanitetsforeningene i Øyer og Tretten hadde stor innsamlingsaksjon fredag og lørdag.

Primus motor Tore Rugsveen anslår at det kom inn ca. 45 kubikkmeter med klær, votter, luer, soveposer, hygieniske artikler, og mye mer som ble levert i hundrevis av sekker og bokser. Heldigvis hadde vi en primus motor til i Oksana Kapalb som hadde kontaktet og fått med seg 19 andre ukrainere som for tiden bor i Øyer. Uten disse arbeidsomme, raske og grundige ukrainere hadde dette blitt en ukes jobb for oss norske som var involvert.

Vi må takke Stavsplassen for gratis lån av Havrebua og Roar Øien i Vestsiden Invest AS for gratis lån av kontorlokalene i Fiskehusvegen. Og så ser det ut til at Gausdal Landhandleri igjen kjører det gratis til Holmestrand. Der står ildsjeler klare til å få det inn på en ny lastebil til Ukraina.
På mandag da vi lastet opp bilen kom jammen NRK på besøk også.

Bildene under viser noe av aktiviteten. Ved å klikke på de blir de litt større, (i alle fall på PC'en), og noen av bildene har også tekst.