Sosialt treff med ukrainere i Øyer

Publisert av Bjørn Tollefsrud den 14.10.22.

Fra flyktningtjenesten i Øyer fikk Lionsklubben en invitasjon til et arrangement som kunne knytte lag og foreninger i kommunen sammen med ukrainske flyktninger som etter hvert blir bosatt i kommunen. Styret mente at klubben burde delta på dette treffet, og det ble bestemt at Øyvind og Bjørn skulle stille opp. Det ble en minnerik dag for oss to. Vi «minglet» rundt og fikk presentert oss og Lions, og som respons fikk vi mange gode og sterke historier fra et land i krig. Mange viste oss bilder på telefonen så vi ble også kjent med andre i familien deres.

Noen få hadde hørt om Lions organisasjonen fra før, og selvsagt fikk vi sagt at klubben vår har bidratt med 15000 kroner til Lions Ukraina for bruk i deres hjelpearbeid i krigen.

Hittil er 38 ukrainske flyktninger bosatt i Øyer, og en venter at tallet vil bli ca. 60.  (Kommunen har vedtatt å bosette i alt 65 personer i 2022 og nesten alle er fra Ukraina).

Arrangementet foregikk på skolekjøkkenet på Solvang skole og kanskje rundt 40 personer var samlet der i tre timer.

Flyktningtjenesten hadde forberedt matlaging og aktiviteter for barna. Det tok ikke lang tid før grønnsaksuppe og vaffelsteikinga var i gang blant de mange damene og de tre mannfolka (Ø og B ikke medregnet!) som var til stede. For barna var det forberedt ansiktsmaling og tegnesaker.

«Redaktøren» og Øyvind takker for at vi fikk komme, og vil også med dette gi en honnør til Maria og Mai-Lise fra flyktningtjenesten for et fint initiativ og et meget vellykket sosialt treff.

Bildene under viser noe av det som foregikk, samt de nye «vennene» vi fikk. Ukrainerne som ble fotografert har gitt tillatelse til at bildene kan bli vist på hjemmesiden vår. Ved å klikke på bildene vises litt mer tekst.