Fellesmøte sammen med Lillehammer og Gausdal.

Publisert av Bjørn Tollefsrud den 16.01.24. Oppdatert 17.01.24.

Etter et iskaldt opphold ute som parkeringsvakter for noen av oss fikk vi igjen varmen i Havrebua på Stav da Kulturskolen åpnet møtet med et friskt danse- og sangnummer fra deres oppsetning av musicalen Footloose som skal ha premiere i april. Som sagt flere ganger før: Øyer-Tretten Lions Club er stolte av å bidra med økonomisk støtte til en slik flink gjeng av barn, ungdom, lærere og instruktører.

Etter oppvisningen av Kulturskolen reiste vi over brua for å fortsette møtet på Tinemeieriet, der president Eiliv Kummen ledet møtet og ønsket vel 40 lionsmedlemmer velkommen.

Anleggssjef på Tine Tretten, Knut Magne Tofte fikk ordet og orienterte om Tine som konsern med nesten 25 milliarder i omsetning og 5000 ansatte, og så mer spesifikt om virksomheten til Tine på Tretten. Dette er en av Øyers største arbeidsplasser med 105 ansatte og ble etablert i 1911. På grunn av strenge hygieniske regler kunne vi ikke gå rundt for å se på produksjonen. Tofte viste derfor noen videoer, og der kunne vi se at det i tillegg til de 105 ansatte er det et titalls roboter som sørger for at produksjonen og pakking går mer eller mindre automatisk for seg.

Meieriet produserte i 2022 over 17000 tonn med grøt og osteprodukter (litt mindre enn i 2021). Av de i alt 60 produktene som produseres, er grøt (Fjordland) avgjort det dominerende produktet og utgjorde i fjor hele 9000 tonn med risgrøt og 1800 tonn med rømmegrøt. Av andre produkter kan en nevne i fleng: Havregrøt, Byggrøt, Bygglunsj, Riskrem, Rislunsj, Taffelost, Burgerost, Smelteost, Pizzatopping.

Før og etter bevertningen fikk vi litt orientering fra klubbene om deres aktiviteter.

Så lar vi bildene si resten om den vellykkede kvelden på Tretten. For å kunne se en video fra arrangementet, må en gå til Facebook siden vår (eller skriver LC Øyer-Tretten i søkefeltet da du er på en annen FB-side).