Bedriftsbesøk på Gudbrandsdal Steinindustri

Publisert av Bjørn Tollefsrud den 22.03.23. Oppdatert 22.03.23.
Vi var invitert til å avholde marsmøtet vårt hos Knut Aamot på Gudbrandsdal Steinindustri, https://steinindustri.as/. Knut er Lionsmedlem og har vært det i 37 år. Han fortalte om bedriften som har eksistert siden hans bestefar startet i 1918, og den er dermed Øyers nest eldste bedrift. Helt fram til på 1990-tallet drev bedriften egne skiferbrudd i Øyer, Fåvang og Dovre. Kunder har de over hele landet, men også i mange andre land. Knut kunne fortelle at de bl.a. her levert stein til Epcot fornøyelsespark i Disneyworld i Florida. I 20 år gikk det regelmessig trailerlass til Nederland og hundrevis av jernbanevogner til Italia. Mange kirkebygg i Norge har fått skifertak fra bedriften. Akkurat nå bearbeides stein til taket på ei kirke i København. Steinbruddene er avhendet, så fra å være en bedrift tuftet på produksjon og salg av skifer er de i dag en leverandør («kjøp og salg») av et bredt spekter av naturstein. 75 % av steinen som omsettes er norsk stein. På bedriften som i dag sysselsetter sju personer finner vi imidlertid også maskiner som sørger for bearbeiding av forskjellige produkter der det er nødvendig.
Takk for oss til Knut, Jens og Elisabeth! Og tusen takk for bevertningen som langt overgikk det vi er vant med.

Og så må en nevne, som siste bildet viser, at Lars Erik Høgvold fikk overlevert et hedersmerke og gratulasjoner av president Eiliv for 50 års medlemskap i klubben. Gratulerer fra oss alle sammen!