50 års jubileumstur

Publisert av Bjørn Tollefsrud den 11.06.23. Oppdatert 13.06.23.

22 forventningsfulle turdeltakere møtte opp tidlig lørdag formiddag for Lionsklubbens 50 års feiring med tur til Eidsvoll.

Første stopp var ved Minnesundbruene der Mjøssamlingene, som er en del av Mjøsmuseet, holder til. Vi ble møtt av Lions Eidsvoll med Ole Martin Røsrud i spissen som hadde kaffen og bagetter klar for sultne øyværinger. De hadde til og med klart å få direktøren for Mjøsmuseet, Arne Julsrud Berg, til å stille opp for å gi oss en orientering om hvor viktig Minnesund har vært som trafikknutepunkt opp gjennom historien. Mjøsa var så klart den beste ferdselsåren mellom Minnesund og Lillehammer før det ble jernbane og skikkelige veger nordover. På spørsmål om vi kunne tenke oss hva som var de viktigste varene som kom sørover fra Gudbrandsdalen, var det ikke brennevin(!) som noen foreslo, men smør kinnet på garder og setrer i bygdene våre. Og tømmer ble selvsagt også fløtet nedover i store mengder. Det var ikke bare den kjente Skibladner som gikk i trafikk på Mjøsa, for i 1888 var det faktisk hele 11 dampskip på Mjøsa. Etter at jernbanen kom til Eidsvoll i 1854, ble det mulig å reise fra Oslo til Ringebu på ett døgn. Mjøsmuseet (som også hadde øyværingen Magne Rugsveen som direktør noen år) har nå et stort prosjekt med å kartlegge hva som skjuler seg på bunnen av Mjøsa.

Etterpå beveget vi oss ned til strandkanten, hvor vi fikk et imponerende skue. Bane NOR er snart ferdige med det nyeste tilskudd av bruer over sundet. I oktober åpner de Minnevika jernbanebru som er en del av dobbeltspor prosjektet på Dovrebanen. Øyværingen Håvard Tarjei Kummen, en av mange ingeniører på dette arbeidet, fortalte oss om prosjektet og brua.
Brua har en total lengde på 836 meter fordelt på 19 spenn. Kummen forklarte ganske detaljert hvordan måten brua er bygd og konstruert på, og alle forsto at dette er et svært stykke avansert ingeniørkunst.

Så var vi klare for omvisning i Eidsvollsbygningen. Omviseren vår var klar i stemmen, kunnskapsrik og hadde en god plan for gjennomføring og vandring rundt i noen av rommene i bygningen. Rikssalen, hvor de 112 utsendingene satt i seks uker for å skrive grunnloven, er jo det mest kjente rommet, og her viste omviseren bl.a. en kopi av grunnloven. Der fant vi «vår» eidsvollsmann, Anders Lysgård, som var født på Jevne i Øyer. Mange av oss tok et bilde av hans underskrift og stempel. I kjelleren og på kjøkkenet ble det laget mat til rundt 150 personer to ganger hver dag. Ingen av oss var i tvil om kjøkkenet måtte ha vært en av de hardeste arbeidsplassene i Eidsvollsbygningen de seks ukene en brukte på å skrive Norges grunnlov.

Siste utflukt denne dagen var en halvtimes busstur til Løntjernbråten. Dette stedet i Eidsvoll almenning leies og driftes av LC Eidsvoll. Her sto atter igjen lionsmedlemmer og serverte grilla pølser til oss. Vi fikk høre om Løntjernbråten og gullvverket i nærheten. Bygningene på Løntjernbråten ble reist under perioden (1758-1907) da det ble lett etter gull i området, og en kort periode fungerte hovedbygningen som skole. Her arrangerer Lionsklubben aktiviteter for barn og unge. Klubben leier ut stedet og har også har hatt inntekter ved at Eidsvoll Amatørteater har hatt forstillinger der. Gullgravingen tok for øvrig slutt i 1907, og det blir sagt at ingen tjente særlig mye penger på virksomheten.

Dagen ble avsluttet med jubileumsmiddag i Wergelands hus ved Eidsvollsbygningen. Her ble det servert tre retters middag fra en historisk 1814 meny. Toastmaster Øyvind loste oss trygt gjennom. Taler ble holdt av president Eiliv og chartermedlem Lars Erik Høgvold som gav oss høydepunktene i historien vår gjennom 50 år. President Kjell Gulaker i Gausdal og sekretær Bjørn Sandbu fra Nord-Fron gratulerte oss med dagen og gav oss pengegaver som vi vil gi videre til HalloVenn. I tillegg refererte Eiliv til en flott bukett blomster og hyggelige ord som vi har fått fra LC Lillehammer. Vi har tidligere fått hilsen og pengegave fra LC Ringebu -Fåvang. Takk til alle!
To medlemmer ble tildelt utmerkelsen Melvin Jones Fellowship denne kvelden for alt arbeidet de har lagt ned for klubben gjennom mange år. John Eikanger fikk overrakt utmerkelsen over telefon på ferietur i Nord-Norge. Fredrik Getz
fikk også sin velfortjente Melvin Jones Fellowship. Gratulerer Fredrik og John!
Ole Martin
Røsrud fra LC Eidsvoll rundet av middagen og ønsket oss lykke til videre. Eiliv kvitterte med det samme og ønsket dem velkommen til oss.

«Redaktøren» vil takke alle fra LC Eidsvoll som var med på å gjøre dagen så vellykket, og disse er: Ole Martin Røsrud, Leif Jensen, Karsten Sjølie, Svein Hoelseter og Kjell Vidar Sigvardsen.

I tillegg rettes en stor takk til aktivitetskomiteen og presidenten vår for perfekt organisering og et kjempefint innhold.

Ved å klikke på bildene under vises også en tekst.