Fellesmøte sammen med Lillehammer og Gausdal LC

Publisert av Bjørn Tollefsrud den 11.05.22. Oppdatert 13.05.22.

Rundt 30 medlemmer fra Lionsklubbene i Lillehammer, Gausdal og Øyer-Tretten var samlet til det årlige fellesmøtet som går på rundgang i de tre klubbene, tirsdag 10. mai. Denne gangen på Create – Lillehammer kreative videregående skole. https://create.no/

Etter at president Marthe Kraabøl hadde ønsket velkommen, lest Lions etiske norm og takket skolen for at vi fikk komme på besøk, overlot hun ordet til rektor Bjarne Nyrud.

Nyrud fortalte om skolen som er kun tre år gammel og er en privat skole etablert som et AS. Create tar imot søkere fra hele landet på VG1, VG2 og VG3-nivå, og en kan velge mellom musikk, dans og drama i tillegg til de obligatoriske fagene som matematikk, naturfag, språk, samfunnsfag, geografi og historie slik som på ordinære videregående skoler. Det koster 15.000 kr per skoleår å gå på CREATE. Etter orienteringen og en del spørsmål ble det en omvisning i lokalene som selvsagt inneholder ordinære klasserom og lærerrom, men vi fikk også se fullt utstyrte studioer hvor elevene lager egen musikk.

Så var det tid for konsert!

Dyktige elever og lærere skapte med sine sanger og musikk stor entusiasme og applaus blant tilhørerne. Etter konserten overleverte Marthe en stor takk, blomster og gave til rektor Nyrud.

Etter å ha spist så mye pizza vi klarte å få i oss var det tid for litt «Lionsstoff».

Soneleder Eiliv Kummen
presiserte viktigheten i sonens rolle for Lionsorganisasjonen. Uten sonen ville det være umulig å drive distriktet! Dessverre har klubbene i sonen mistet medlemmer siste året. Eiliv påpekte likevel det positive i at de tre klubbene til sammen har klart å samle inn ca. 300 000 kroner til Røde Fjær aksjonen. Alle klubbene deltok også i Tulipanaksjonen.
Sonen mangler en assisterende soneleder, og Eiliv oppfordret Lillehammer og Gausdal til å komme med en kandidat.

DG Jonny Haugseth

hadde tatt turen helt fra Rendalen for å informere om aktuelle saker. Det er nå 68 klubber i distriktet MD 104B. Jonny understreket også sonens betydning i og med at alle sonelederne er med i distriktsrådet. Distriktsrådet er det styrende organet i distriktet. Jonny var også opptatt av medlemssituasjonen. Vi mister medlemmer og han sa at det må det gjøres noe med. Som et tiltak nevnte han GMA -Globale Membership Approach- som skal settes ut i livet av den nye DG. GMA har fire hovedområder, dvs. organisasjonsarbeid, vitalisere medlemsmassen, revitalisere klubbene og stoppe medlemsflukten.

En del klubber har ikke deltatt i Røde Fjær aksjonen, noe som selvsagt bidrar til at målet om innsamlede midler til Beitostølen Helseportsenter på 50 millioner så langt ikke er nådd.

Klubbene i distriktet solgte ca. 162 000 tulipaner og det kom da inn 649 000 kroner til Lions Tulipanfond for drift av stiftelsen Mitt Valg.

LAN, dvs. Lions Aid Norway er et «prosjekt» i Lions Norge og driver arbeid med bl.a. øyehelse og brønner i Uganda, Zambia og Malawi. LAN kunne det med fordel blitt informert mer om i klubbene slik at vi visste litt mer om hva vi bevilger penger til. Ole Traasdahl (LC Vågå) er en sentral ressursperson i dette arbeidet.

Videre kom Jonny inn på sommerleirene som arrangeres på Strandenga. Disse er gratis for deltakere og klubber, og det oppfordres til å ta kontakt med NAV og barnevern (det er allerede gjort i LC Øyer-Tretten i alle fall). Jonny hadde egne erfaringer som medhjelper på Strandenga og opplevde det som svært hyggelig og nyttig.

Til krisen i Ukraina er det nå kommet inn godt over tre millioner fra katastrofefondet og bidrag fra klubbene i Norge.

Til slutt minnet DG’en om Riksmøtet den 27.-28. mai. Riksmøtet skal nå antakeligvis bytte navn til Lionskongressen.

Og helt til slutt fortalte Haugseth om sin egen bakgrunn, utdannelse og yrkeskarriere.
(Da fant forøvrig redaktøren av denne hjemmesiden ut at han og Haugseth begge hadde vært praktikanter på Tandberg Radiofabrikk omtrent på samme tid for over 50 år siden, og hadde hatt de samme lærerne da vi ble utdannet til elektronikkingeniører ved Oslo Tekniske skole!!).

Til slutt en stor takk til arrangementkomiteen for et meget vellykket og interessant møte. Fra venstre: Rønnaug, Marthe, Britt, Ola og Unni.

Alle deltakerne fra skolen, inkludert rektor, har gitt sitt samtykke til at bildene kan publiseres her på https://oyer-tretten.lions.no/

På bildene under ser vi elevene Emil, Andrea, Hedda, Frida, Maylen og lærerne Paula og Siri.